onsdag 2 februari 2011

Lätt som en plätt, eller?

Det är inte lätt att köpa en biljett till Ghibli museet. Biljetterna måste alltid köpas i förväg och trots att det finns agenturer som säljer dom i Europa så postas dom ändå från Japan, och det tar minst 14 dagar innan de trillar in genom ens postlåda! Tala om effektivt system.

Det andra alternativet är att gå till en Lawson butik. På museets webplats finns en länk till butikerna i Japan. Det är bara det att allt står på japanska. Lyckligtvis finns där också en länk (på engelska och med bilder) till hur man skall bära sig åt då man köper en biljett ur en apparat (som alltså finns på Lawson). Med lappen som apparaten spottar ut skall man sedan gå till kassan och betala biljetten. Man har 30 min tid på sig!

Jag måste tydligen försöka finna en Lawsons butik genast då jag anländer till Yokohama. Det finns ännu biljetter kvar till den 17 & 18/2 som är de enda datumen som eventuellt passar för mig (museet tar dagligen emot högst 400 besökare och alla andra dagar ända tills den 16/2 är det redat fullbokat).

Det problematiska är att jag ännu inte riktigt vet när och var jag skall tala. Det verkar som om jag skall vara på två ställen samtidigt under åtminstone två dagar. Nå, jag är i alla fall nöjd med den power point presentation som jag nyligen blev färdig med.

Domo arigato gozaimasu. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar