måndag 17 januari 2011

Fyrverkeri och bad

Lördag kväll stod vi vid Aura ås mynning och tittade på ett fantastiskt ljusspektakel som inledde Åbos kulturhuvudstads år. Jag älskar fyrverkerier! Dessutom var de tekniskt helt otroligt bra utförda. Men kallt var det. Blev styv och stel som en djupfryst fiskpinne. Tinade upp mig i kokande badvatten då vi kom hem. Att bada i badkar är en annan sak som jag älskar. Om vi skulle ha ett badkar i Helsingfors skulle jag säkert bada varje dag. Flöt omring i badet tills jag började svettas. Hur kan man svettas då man ligger i ett vattenbad? Konstigt. Nå jå. Det här är min vy från karet:

Foten verkar vara ett återkommande tema.

Jag flyter omkring i ett gammalt gjutjärnsbadkar som har klor till fötter. Vi köpte det på en auktion. I fotändan finns en vattencistern från början av 1900-talet. Den skall alltså fyllas med vatten och så värmer man vattnet genom att elda i kaminen som finns under cisternen. Sedan är det bara att duscha eller bada! Den är från vår förra lägenhet. Byggnaden som den fanns i var den första i Åbo som fick rinnande vatten indraget till lägenheterna. Vi använder inte vattencisternen men kaminen är helt brukbar.

Toaletten i bakgrunden fann vi nerpackad i originalförpackning, i sågspån. Aldrig använd alltså! Lavoaren är en gamman skänk som vi höjt lite och så målade jag den vit. Det är en (röd) elkabel som leder till fönstret där vi har en elektrisk ljusstake. 

Taket är gjort av sex gamla fönster. Det är plexi istället för glas (glasen var trasiga så vi har inte söndrat något). Det tog en vecka att montera fönstren på plats eftersom huset är så snett och vint. Vi har ljusrör bakom plexin som fungerar med dimmer.

Om man sysslar med byggnadsvård behöver man tålamod, tålamod och åter igen tålamod. Inget kan göras i ett nafs. Allt måste tänkas igenom väldigt noggrant och så går det inte att gå till marketen och köpa det som behövs. Det kan ta lååång tid att finna det man vill ha. Men mera om detta en annan dag.

Här är PortuGallo med BadAnkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar